De World Federation of Hemophilia (WFH) organiseerde op 4 mei een webinar over de psychologische impact van het coronavirus op het dagelijks leven voor mensen met een stollingsstoornis. Hoe kan je in het dagelijks leven omgaan met hemofilie en andere stollingsstoornissen tijdens de coronacrisis? Hoe verloopt het contact met het hemofiliebehandelcentrum? En hoe voorkom ik extreme gevoelens zoals angst?

Tijdens de webinar kwamen deze en meer vraagstukken aan bod. Voor aanvang van de sessies van de experts werd benadrukt dat het voor iedereen met een stollingsstoornis en COVID-19 belangrijk is om contact op te nemen met het hemofiliebehandelcentrum. Het contact met het HBC kan in deze tijd anders verlopen. ‘Je hemofiliebehandelcentrum is bereikbaar, maar de manier van communiceren kan anders zijn dan normaal’, legt Marlène Beijlevelt uit. 

Contact met HBC

Veel HBC’s bieden de mogelijkheid tot telefonische consulten of videobellen. Je kan hiernaar vragen als je hier behoefte aan hebt. ‘Kom alleen naar het ziekenhuis als dit echt nodig is.’ De locatie van het hemofiliebehandelcentrum kan op dit moment ook anders zijn. Artsen worden bijvoorbeeld op andere afdelingen ingezet of werken tijdelijk vanuit een andere plek in het ziekenhuis. ‘Maar het is belangrijk om te weten dat zij er gewoon voor jullie zijn.’ 

Bewegen in tijden van corona 

Een ander belangrijk vraagstuk is sport in tijden van corona. Het is belangrijk om in beweging te blijven. Zeker wanneer je een stollingsstoornis hebt. Je kan dit doen door bijvoorbeeld een stukje te wandelen. ‘Een fysiotherapeut kan daarnaast specifieke tips geven voor jouw situatie.’ In Nederland is de situatie inmiddels zo versoepeld dat er op het gebied van sport ook meer mogelijkheden zijn dan voorheen. 

Gevoelens van angst en onzekerheid 

Naast deze verschillende aspecten werden ook gevoelens van angst, onzekerheid en eenzaamheid besproken. Vooral in tijden van isolatie kunnen dit soort gevoelens opspelen. Inmiddels zijn de maatregelen rondom corona versoepeld en mogen we steeds wat meer. Toch is het een onzekere tijd en dit kan leiden tot vervelende emoties. Tijdens de webinar werden verschillende tips gegeven om dit onder controle te houden. 

Routine en sociale media 

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je met vrienden en familie in contact blijft. ‘En neem bijvoorbeeld ook contact op met mensen die je lang niet hebt gesproken.’ Daarnaast is het belangrijk dat je een realistisch beeld hebt van het risico dat je loopt. Onder meer het beperken van de tijd die je op sociale media spendeert, kan hieraan bijdragen. ‘En maak een routine of plan van je dagelijkse activiteiten.’ 

Wil je de webinar terugkijken? De webinar is opgenomen en is hier te vinden. 

Inloggen voor leden